Praktische aanpak bij complexe casuïstiek
Deze aanpak bij complexe casuïstiek is gebaseerd op praktijkervaringen van onder meer cliëntondersteuners en zorgbemiddelaars.
Complexe casuïstiek oplossen vraagt samenwerking, creativiteit, de wil om tot een oplossing te komen, soms ook lef en een lange adem. Kijk in de leeromgeving voor kennis en tools hierbij.
Praktische tips bij de aanpak
Checkvragen om randvoorwaarden te inventariseren
- Welk type ondersteuning past bij de situatie?
Zie: Typen ondersteuning - Heeft de cliënt een indicatie/beschikking?
(Zorgaanbieders kunnen controleren of er een Wlz-indicatie is) - Is er een wettelijk vertegenwoordiger?
Zie: Wettelijk vertegenwoordiger - Bij wie ligt de zorgplicht?
Zie: Zorgplicht - Zijn de juiste mensen en instanties betrokken?
Zie: Betrokkenen - Is er sprake van multiproblematiek?
Gemeenten kunnen het Maatwerkloket PMM inschakelen - Is er sprake van een overgang tussen zorgwetten?
- Overgang van jeugd naar volwassenenzorg (18-/18+)
- Overgang van Wmo/Zvw naar Wlz
- Overgang van forensisch naar reguliere zorg (informatie volgt)
Checkvragen om gewenste zorg in kaart brengen
- Wat wil de cliënt zelf? En de naasten?
- Is er een actueel woonzorgprofiel?
- Is er een advies van het Centrum voor Consultatie en Expertise? (Bij gedragsproblematiek)
Informatie uitwisselen
Informatie uitwisselen met betrokken professionals kan met toestemming van de cliënt of diens vertegenwoordiger.
Geeft de cliënt of wettelijk vertegenwoordiger géén toestemming om informatie te delen? Dan kun je:
- Betrokkenen om algemeen advies vragen, zonder naar de cliënt herleidbare gegevens te delen.
- Nagaan of de naasten zelf overbelast zijn en een eigen hulpvraag hebben.
- In uitzonderlijke situaties kijken of OGGZ ('bemoeizorg') een rol kan spelen.
Is het Zorg- en veiligheidshuis betrokken? Dan gelden andere regels rond informatie-uitwisseling. Zie de uitgangspunten voor gegevensdeling op de website van Zorg- en veiligheidshuizen.
Interventie(s) kiezen
Complexe casussen kunnen op verschillende manieren opgelost worden. Er is geen blauwdruk die op alle situaties past. Wel zijn er beproefde aanpakken en inzichten die je op weg kunnen helpen. Zie hiervoor: Overzicht van interventies.