Complexe casuïstiek: overzicht van interventies

Bij complexe casuïstiek zijn verschillende typen interventies mogelijk. Je vindt hier een overzicht met verwijzingen naar tips en tools.

Verschillende niveaus

Het vinden van oplossingen bij individuele zorgvragen kan op verschillende niveaus vastlopen:

  • Zorginhoudelijk
  • Op het gebied van samenwerking
  • Op het gebied van communicatie en relatie
  • Door emotionele aspecten

In de praktijk zijn we geneigd om energie te steken op het niveau waar het vastloopt. Maar vaak kun je beter inzetten op een ander niveau omdat daar wel ruimte is. Loopt het bijvoorbeeld vast op emotie? Met nóg meer inzet op emotie wordt het alleen maar heftiger.

Welk niveau je kiest, beslis je zelf in overleg met de betrokken cliënt, naaste en professional(s). De ene cliënt wil bijvoorbeeld zelf zijn/haar verhaal vertellen of opschrijven, de andere niet.

Voorbeelden van interventies

Je vindt hier per niveau een aantal voorbeelden van interventies. 

Zorginhoudelijke interventies

Interventies op het gebied van samenwerking

Overweeg om te escaleren als de partijen er niet uitkomen.

Interventies gericht op communicatie en relatie

De ervaring leert dat relaties van groot belang zijn bij het oplossen van complexe casuïstiek. Het kan dus lonen om hier tijd in te investeren.

  • Gespreksvoering en luisteren
  • Koffie drinken met betrokkenen, bij voorkeur op een moment dat er geen urgente casus speelt.
  • Voorafgaand aan een overleg persoonlijk bellen.
  • Een deelnemer aan een overleg in de pauze bedanken voor zijn/haar bijdrage.
  • Een bloemetje langsbrengen om te bedanken voor het harde werk
  • Regelmatig contact houden met personen bij betrokken partijen.

Interventies gericht op de emotie

Bij complexe casuïstiek gaat het vaak om schrijnende situaties. Tegelijkertijd kan een casus ook altijd vanuit een zakelijk en juridisch perpsectief bekeken worden. Dan is het soms nodig om helder te maken welk leed veroorzaakt wordt door niet-passende zorg of ondersteuning. Vraag bijvoorbeeld de cliënt een brief te schrijven of een filmpje op te nemen voor de betrokkenen die de zorg organiseren.

Als je er niet uitkomt

Tips bij het inzetten van interventies

  • Laat niet los.
  • Escaleer op tijd.
  • Breid actief je netwerk uit en houd een bellijst bij.
  • Los incidenten (als het kan) op het niveau van uitvoering op.
  • Zorg voor medestanders met hetzelfde probleem en trek samen op.
  • Vraag de regelmakers om mee te kijken in de praktijk (ze zeggen bijna altijd ja, ook als je geen belangrijke titel hebt).
  • Met de strategie die je gaat kiezen, breng je mensen aan het leren.
  • Wees je bewust van bij welke strategie jouw natuurlijke voorkeur ligt. Kijk of het interessant is eens te oefenen met een strategie die minder in jouw comfortzone ligt of vraag bewust de hulp van een collega in als een strategie die buiten jouw comfortzone ligt het meest wenselijk lijkt.
  • Houd een lijstje bij met invloedrijke personen die je kunt bellen als je vastloopt, bel deze mensen echt alleen in nood (want dat kun je niet te vaak doen).
  • Denk na over hoe je - bijvoorbeeld via LinkedIn - het netwerk van deze personen weer kunt benutten om bij de beïnvloeden te komen die je nodig hebt in deze casus.