Inclusieve zorg vraagt diversiteit en inclusie in de organisatie
Diversiteit binnen de zorgorganisatie heeft veel voordelen. Diverse teams zijn vaak beter in het oplossen van problemen en werken creatiever. Een divers team kan ook helpen om verschillende opvattingen te leren kennen.
Aansluiten bij verschillen tussen cliënten
Denk bijvoorbeeld aan een team met verschillende achtergronden binnen de GGZ. Teamleden kunnen tijdens intervisie vertellen over hun verschillende opvattingen in mentale gezondheid. Het delen van deze opvattingen kan helpen om beter aan te sluiten op de diverse cliënten.
Van diversiteit naar inclusie
Aandacht voor diversiteit is niet genoeg. Het gaat om inclusie. Dat betekent dat alle werknemers met al die verschillende achtergronden zich welkom voelen en dat hun achtergrond wordt gezien en gewaardeerd.
Diversiteit en inclusie is nodig binnen alle lagen van de organisatie. Van de raad van toezicht, het management, het bestuur tot de zorgverleners. Diversiteit gaat niet alleen om geslacht, leeftijd en etnische achtergrond, maar om allerlei verschillende kenmerken van iemands identiteit.
Tip en tools
- Wil je je organisatie diverser en inclusiever maken? Zie bijvoorbeeld de 10 managementtips van Karel de Grote Hogeschool.
- Wil je inspiratie opdoen voor en werken aan diversiteit in teams? Bekijk hoofdstuk 4 van het rapport over diverse wijkteams. Deze is geschreven voor wijkteams maar de praktische tips zijn ook zinvol voor de langdurige zorg.
- Wil je kruispuntdenken (intersectionaliteit) mee kunnen nemen in projecten of beleid? Bekijk het handelingskader ‘Aan de slag met intersectionaliteit’.