Inclusieve zorg vraagt een lerende omgeving

Goede zorg past bij wat cliënten met verschillende achtergronden nodig hebben. Om hier rekening mee te houden, is het nodig dat zorgverleners zich kunnen blijven ontwikkelen op het gebied van inclusief werken.

Fouten mogen maken

Het aansluiten bij verschillende perspectieven gaat soms met vallen en opstaan. Dat betekent dat het mogelijk moet zijn om fouten te maken, om deze vervolgens weer te kunnen repareren. Dat helpt bij het leren en ontwikkelen.

Maak het leren aantrekkelijk

Leren over diverse perspectieven mag niet alleen afhankelijk zijn van enthousiaste zorgverleners. Het is belangrijk dat de organisatie hier ook achter staat. Zorgverleners hebben vaak weinig tijd. Leren over inclusief werken kan daardoor op een lager pitje komen te staan. De organisatie kan helpen door tijd vrij te maken, trainingen of cursussen aan te bieden en goed in te luisteren naar wat medewerkers nodig hebben.

Concrete voorbeelden:

  • Zijn er vergoedingen als medewerkers een training buiten werktijd moeten volgen?
  • Wordt er gekeken naar de financiële situatie van medewerkers, zoals reiskostenvergoeding?
  • Zijn er medewerkers die geen extra uren willen maken voor leren over inclusief werken, omdat dit hun uitkering beïnvloedt?

Als je hier rekening mee houdt, wordt het voor medewerkers aantrekkelijker om met hun ontwikkeling aan de slag te gaan. Hieronder lees je hoe de organisatie medewerkers hierin kan ondersteunen.