Om goede en passende zorg te kunnen bieden, moeten de zorgverlener en cliënt elkaar begrijpen. Zorgverleners hebben daarom ondersteuning van de organisatie nodig om aan te kunnen sluiten in communicatie.
Praktische informatie over het verloop van een gesprek met een tolk erbij.
Maak het makkelijk om een tolk in te schakelen
Een zorgverlener moet goede zorg bieden en kan daarvoor zo nodig een tolk inschakelen. De zorgverlener bepaalt wat nodig is: een professionele tolk, een informele tolk of digitale hulpmiddelen. De Kwaliteitsnorm Tolkgebruik bij anderstaligen in de zorg helpt zorgverleners bij deze keuze.
Zorg dat medewerkers weten hoe ze een tolk kunnen regelen en wat de financiële afspraken hierover zijn.
Tip
Maak het regelen van een tolk duidelijk en simpel. Maak bijvoorbeeld een stappenplan of stroomdiagram voor de organisatie met uitleg over hoe medewerkers een tolk kunnen regelen. Houd medewerkers op de hoogte van de financiële afspraken over tolken en bespreek het werken met tolken tijdens intervisie.
Inclusieve en begrijpelijke voorlichtingsmaterialen
Iedereen vindt begrijpelijke communicatie fijn. Denk aan zorgverleners die in gesprek begrijpelijke woorden gebruiken. Om echt goed en begrijpelijk uit te leggen, kan het ook helpen als zorgverleners voorlichtingsmaterialen en beeldmaterialen gebruiken.