Inclusieve zorg vraagt aansluiten bij het perspectief van de ander

Inclusief werken in de zorg gaat over leren kennen van verschillende perspectieven, en vervolgens daarbij aansluiten. Hoe doe je dat?

Luisteren

Het is belangrijk om goed te luisteren naar wat je cliënt nodig heeft en door te vragen. Zo is het makkelijker om goede zorg te bieden. Ook hiermee werk je aan een relatie waarin de cliënt zich echt gehoord, gezien en begrepen voelt.

Erkenning

Aansluiten bij de ander kan beginnen bij het zien en erkennen van die persoon en de klachten. Bijna iedereen wil snel een oplossing geven voor een probleem. Maar die oplossing komt vaak niet aan als je geen erkenning hebt gegeven.

Erkenning geven hoeft niet veel tijd te kosten. Soms is het genoeg dat je zegt: wat vervelend om te horen (erkenning), wat kan ik voor je doen (aansluiten)? Zo ontstaat verbinding. Erkenning gaat ook over het doorvragen hoe iets voor iemand is.

Rekening houden met wensen en behoeften

Het is belangrijk om rekening te houden met behoeften en wensen. Ook als die cultureel zijn bepaald. Het kan helpen om wat basiskennis te hebben. Bijvoorbeeld over verschillen in verklaringen voor ziekte, of gebruiken rondom de laatste levensfase.

Maar let op dat je geen aannames doet over de ander. Dat is soms best lastig. Aannames maak je snel en iedereen heeft ze. Ze zorgen voor orde in de chaos. Wat belangrijk is, is dat je deze aannames blijft checken. Vooral op het moment dat je voelt: er gebeurt iets, het gaat niet goed.

Daarom is het belangrijk om altijd in gesprek te blijven met je cliënt.

  • Klopt het beeld dat je hebt van je cliënt?
  • Weet je welke behoefte je cliënt heeft?
  • Trek je de juiste conclusie?

Zo verklein je het risico dat je alles wat iemand (niet) vertelt, doet of deelt ziet als cultuur. Dit noemen we ook wel overculturaliseren.

Communicatie

Bij inclusieve zorg is het belangrijk om aan te sluiten in communicatie. Dat gaat onder andere over non-verbale communicatie. Kijk je bijvoorbeeld veel op de klok, of ben je met je beeldscherm bezig? Dit kan je cliënt merken. Het beïnvloedt de vertrouwensband.

Aansluiten in communicatie gaat ook over begrijpelijke communicatie. Dat vindt iedereen prettig. Maar het is extra belangrijk voor:

  • Mensen die moeite hebben met lezen of schrijven
  • Mensen die niet of moeilijk spreken en op andere manieren communiceren
  • Mensen voor wie Nederlands de tweede taal is

Als je elkaar niet goed kunt verstaan, is het belangrijk om een tolk in te schakelen.