Casemanager dementie

Thuiswonende mensen met dementie en hun naasten kunnen ondersteuning krijgen van een begeleider of casemanager.

Taken van een casemanager dementie

Een begeleider of casemanager:

  • geeft advies, informatie en ondersteuning.
  • stelt vast wat u en uw mantelzorger nodig hebben aan zorg;
  • bemiddelt bij hulpverlening en zorgverlening.
  • komt op voor de belangen van u en uw mantelzorger.
  • helpt om een zorgplan op te stellen, waarin uw wensen voor zorg en begeleiding staan. 

Op de website van de Zorgstandaard Dementie staat wat casemanagement precies inhoudt

Andere namen voor de casemanager zijn dementieverpleegkundige, trajectbegeleider of dementieconsulent.

Een casemanager dementie regelen

Casemanagement dementie wordt betaald vanuit de zorgverzekering. Deze ondersteuning mag worden ingezet vanaf de ‘niet pluis’-fase. Er hoeft nog geen medische diagnose te zijn.

Aanvraag

Een wijkverpleegkundige stelt de indicatie voor casemanagement dementie. U kunt bij uw zorgverzekeraar navragen bij welke wijkverpleegkundige u terecht kunt.

Wachtlijst

Krijgt u te maken met een wachtlijst? U kunt dan contact opnemen met uw zorgverzekeraar voor zorgadvies.

Duurt het wachten dan alsnog langer dan zes weken? Meld dit dan bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Casemanagment vanuit de Wet langdurige zorg

Heeft u een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz) en blijft u (voorlopig) thuis wonen? Dan kunt u casemanagement dementie krijgen vanuit de Wlz. Vraag uw zorgkantoor wat mogelijk is.