Complexe casuïstiek: type interventie

Bij complexe casuïstiek zijn vele interventies mogelijk. Grofweg zijn ze in vier typen in te delen.

Soorten interventies

Zorginhoudelijke interventies

Bij de behandeling van complexe casuïstiek wordt vaak op de inhoud gehandeld. Hieronder staan voorbeelden.

Juiste indicatie/beschikking aanvragen
Bezwaar aantekenen tegen een besluit, of in beroep gaan Bezwaar en beroep
Ervaringsdeskundigen inschakelen voor advies Ervaringsdeskundigen
Wettelijke vertegenwoordiging aanvragen Wettelijke vertegenwoordiging
Beslissers uitnodigen bij de cliënt in de woning te komen kijken
Extra expertise inschakelen (gehandicaptenzorg) Wegwijzer complexe gehandicaptenzorg
Advies van het CCE bij ernstige gedragsproblemen Consultatie door het CCE
Cliëntgerichte aanmelding i.p.v. dossier opsturen

Woonzorgprofiel

Format aanmeldformulier (volgt nog)

Overbrugging regelen (Wlz-zorg) Overbrugging
Crisisondersteuningsteam op de locatie- waar de cliënt woont (gehandicaptenzorg)
Ondersteuning voor naasten organiseren
Moreel beraad organiseren Moreel beraad methode
Crazy 8 - brainstorm Actieonderzoek Academy

Procesinterventies

Interventies op procesniveau kunnen helpen als er geen voortgang is of de persoon van het kastje naar de muur wordt gestuurd.

Een veel gebruikte manier is een MDO/whole system in the room waarbij alle betrokken partijen worden uitgenodigd om tot een oplossing te komen. Wat kan hierbij helpen:

  • Leg het probleem voor zonder over een oplossing te praten, en neem pauze. In de pauze komt het denkproces vaak al op gang en kunnen mensen elkaar informeel aanspreken.
  • Of leg het probleem voor en blijf vervolgens stil tot een van de partijen naar een oplossing gaat zoeken.
  • Maak goede afspraken over het nakomen van afspraken.

Overweeg om te escaleren als de partijen er niet uitkomen.

Relationele interventies

De ervaring leert dat relaties van groot belang zijn bij het oplossen van complexe casuïstiek. Het kan dus lonen om hier tijd in te investeren.

  • Koffie drinken met betrokkenen, bij voorkeur op een moment dat er geen urgente casus speelt.
  • Voorafgaand aan een overleg persoonlijk bellen.
  • Een deelnemer aan een overleg in de pauze bedanken voor zijn/haar bijdrage.
  • Een bloemetje langsbrengen om te bedanken voor het harde werk
  • Regelmatig contact houden met personen bij betrokken partijen.

Interventies gericht op de emotie

Bij complexe casuïstiek gaat het vaak om schrijnende situaties. Tegelijkertijd kan een casus ook altijd vanuit een zakelijk en juridisch perpsectief bekeken worden. Dan is het soms nodig om helder te maken welk leed veroorzaakt wordt door niet-passende zorg of ondersteuning. Vraag bijvoorbeeld de cliënt een brief te schrijven of een filmpje op te nemen voor de betrokkenen die de zorg organiseren.

Zet in op het juiste niveau

Ga na op welke dimensie het vastloopt. Vaak is het handig om de oplossing juist op een andere dimensie te zoeken. Loopt het vast op emotie? Nóg meer inzetten op emotie heeft geen zin, dan wordt het alleen maar heftiger.

In de praktijk zijn we vaak geneigd om juist energie te steken op het niveau waar het vastloopt. Maar vaak kun je beter inzetten op een ander niveau omdat daar wel ruimte is.

Hoe kies je daarin? Dat beslis je zelf in overleg met de betrokken cliënt of naaste. De ene cliënt wil bijvoorbeeld zelf zijn/haar verhaal vertellen of opschrijven, de andere niet.

Tips bij het inzetten van interventies

  • Laat niet los.
  • Escaleer op tijd.
  • Breid actief je netwerk uit en houd een bellijst bij.
  • Los incidenten (als het kan) op het niveau van uitvoering op.
  • Zorg voor medestanders met hetzelfde probleem en trek samen op.
  • Vraag de regelmakers om mee te kijken in de praktijk (ze zeggen bijna altijd ja, ook als je geen belangrijke titel hebt).
  • Met de strategie die je gaat kiezen, breng je mensen aan het leren.
  • Wees je bewust van bij welke strategie jouw natuurlijke voorkeur ligt. Kijk of het interessant is eens te oefenen met een strategie die minder in jouw comfortzone ligt of vraag bewust de hulp van een collega in als een strategie die buiten jouw comfortzone ligt het meest wenselijk lijkt.
  • Houd een lijstje bij met invloedrijke personen die je kunt bellen als je vastloopt, bel deze mensen echt alleen in nood (want dat kun je niet te vaak doen).
  • Denk na over hoe je - bijvoorbeeld via LinkedIn - het netwerk van deze personen weer kunt benutten om bij de beïnvloeden te komen die je nodig hebt in deze casus.