Informatie en advies bij psychische klachten
Heeft u (direct) psychische zorg nodig? Voor uzelf of voor een naaste? Hier ziet u waar u terecht kunt.
Direct hulp in crisissituatie
- Bel uw huisarts of diens vervanger. Hij kan u doorverwijzen naar de crisisdienst.
- De Luisterlijn (088 0767 000). Dag en nacht bereikbaar voor een luisterend oor.
- 113 zelfmoordpreventie (0800-0113): eerste hulp bij levenspijn, 24 uur per dag. Voor mensen die denken aan zelfdoding.
Wilt u een luisterend oor of persoonlijk advies?
De medewerkers van telefonische en online hulplijnen geven informatie, advies of ondersteuning, of luisteren gewoon naar uw verhaal. U kunt anoniem contact opnemen.
De telefoonlijnen zijn niet altijd gratis; op de website van de hulpdiensten vindt u hier meer informatie over.
Hulp bij psychische problemen
- De Luisterlijn (088 0767 000): voor als u problemen hebt, u eenzaam voelt of uw hart wilt luchten. De lijn wordt bemenst door getrainde vrijwilligers. De Luisterlijn is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
- MIND Korrelatie (0900-1450): voor hulp bij psychische en sociale problemen van professionele hulpverleners, zoals maatschappelijk werkers, psychologen en pedagogen.
- Depressielijn (088-5054334): voor hulp bij depressie, van ervaringsdeskundige vrijwilligers.
Kinderen en jongeren
- Kindertelefoon (0800-0432).
- Gripopjedip.nl (voor jongeren met depressieve klachten).
- Pratenonline.nl (voor jongeren van 12 tot 20 jaar).
- Jongeren Hulp Online (voor jongeren van 14 tot 23 jaar).
Hulp bij verslaving
- Alcohol infolijn (0900-1995).
- Drugs Infolijn (0900-1995).
- Gamen Infolijn (0900 - 1995)
Hulp voor naasten
Zorgen over iemands gedrag
Hulplijnen voor naasten
- Ypsilon telefonische adviesdienst (088-000 21 20).
- Gamen Infolijn (0900-1995)
- Helpmijndierbareis verslaafd.nl: voor naasten van verslaafden (met chatmogelijkheid).
- Naastencentraal.nl (ondersteunt familie en naasten van mensen met een psychische kwetsbaarheid).
- Landelijke stichting familievertrouwenspersonen (0900-3332222).
Advies als u vastloopt in de zorg
Weet u niet waar te beginnen? Of bent u niet tevreden over de aangeboden zorg of ondersteuning? Verschillende organisaties kunnen u helpen om passende zorg of ondersteuning te organiseren. Kijk hiervoor bij Wat als u er niet uitkomt?
Vragen over uw medische situatie
Voor informatie over uw persoonlijke situatie kunt u terecht bij uw huisarts of bij uw behandelaar (als u onder behandeling bent).
U heeft recht op begrijpelijke informatie over uw aandoening of beperking.
Patiëntenorganisaties
Cliënten- en patiëntenorganisaties geven algemene informatie over ziektebeelden en de gevolgen van psychiatrische problemen of verslaving voor het dagelijks leven. Vaak organiseren zij ook lotgenotencontact.
MIND Platform bevat de gegevens van patiëntenorganisaties in de GGZ.
Informatie over GGZ-instellingen
Veel GGZ-instellingen hebben een website met informatie over de behandeling en hun instelling. Op Zorgkaart Nederland vindt u gegevens van GGZ-instellingen.