Cliëntondersteuning via het zorgkantoor (Wlz)
Heeft u een indicatie voor zorg van uit de Wet langdurige zorg (Wlz)? Dan kunt u gratis gebruik maken van een cliëntondersteuner van het zorgkantoor bij u in de buurt. De zorgkantoren in Nederland zijn het eerste aanspreekpunt voor cliëntondersteuning voor mensen met een Wlz-indicatie.
Wat een cliëntondersteuner voor u kan betekenen
De cliëntondersteuner:
- Geeft advies en ondersteuning bij het regelen van Wlz-zorg;
- Biedt ondersteuning bij het vinden van een passende zorgaanbieder;
- Biedt ondersteuning bij wachtlijstbemiddeling;
- Geeft advies en informatie over de mogelijkheden om een klacht (of andere geschillen) over de geleverde zorg of over een zorgaanbieder op te lossen;
- Is goed op de hoogte van de (lokale) mogelijkheden en ondersteunt u bij het vinden van passende Wlz-zorg of ondersteuning.
Uw wensen staan centraal
Een cliëntondersteuner helpt u en uw naasten bij het maken van keuzes zoals:
- Hoe wilt u uw leven inrichten?
- Welke Wlz-zorg is mogelijk? Wat past het beste bij u?
- Heeft u hulpmiddelen nodig?
- Wilt u thuis blijven wonen met ondersteuning?
- Of is het nodig om in een instelling te (gaan) wonen?
- Hoe regelt u deze zorg? Welke formulieren en documenten vult u in?
Wlz-zorg thuis
Als u Wlz-zorg thuis krijgt, heeft u misschien ook voorzieningen van de gemeente nodig. Zoals een woningaanpassing of sociaal vervoer. Uw Wlz-cliëntondersteuner kan u helpen om deze voorzieningen bij uw gemeente aan te vragen.
Een cliëntondersteuner vinden
U kunt terecht bij de cliëntondersteuners van het zorgkantoor in uw regio. Wilt u liever advies of hulp van een onafhankelijke cliëntondersteuner? Het zorgkantoor kan u verwijzen naar een onafhankelijke cliëntondersteuner bij u in de buurt. Kijk hiervoor bij het overzicht van cliëntondersteuningsorganisaties per zorgkantoor.
Als u geen Wlz-indicatie heeft
Dan kunt u cliëntondersteuning via de gemeente krijgen.