Cliëntondersteuning via het zorgkantoor (Wlz)

Heeft u een indicatie voor zorg van uit de Wet langdurige zorg (Wlz)? Dan kunt u gratis gebruik maken van een cliënt­ondersteuner van het zorgkantoor bij u in de buurt. De zorgkantoren in Nederland zijn het eerste aanspreekpunt voor cliëntondersteuning voor mensen met een Wlz-indicatie.

Wat een cliënt­ondersteuner voor u kan betekenen

De cliënt­ondersteuner:

  • Geeft advies en ondersteuning bij het regelen van Wlz-zorg;
  • Biedt ondersteuning bij het vinden van een passende zorgaanbieder;
  • Biedt ondersteuning bij wachtlijstbemiddeling;
  • Geeft advies en informatie over de mogelijkheden om een klacht (of andere geschillen) over de geleverde zorg of over een zorgaanbieder op te lossen;
  • Is goed op de hoogte van de (lokale) mogelijkheden en ondersteunt u bij het vinden van passende Wlz-zorg of ondersteuning.

Uw wensen staan centraal

Een cliënt­ondersteuner helpt u en uw naasten bij het maken van keuzes zoals:

  • Hoe wilt u uw leven inrichten?
  • Welke Wlz-zorg is mogelijk? Wat past het beste bij u?
  • Heeft u hulpmiddelen nodig?
  • Wilt u thuis blijven wonen met ondersteuning?
  • Of is het nodig om in een instelling te (gaan) wonen?
  • Hoe regelt u deze zorg? Welke formulieren en documenten vult u in?

Wlz-zorg thuis

Als u Wlz-zorg thuis krijgt, heeft u misschien ook voorzieningen van de gemeente nodig. Zoals een woningaanpassing of sociaal vervoer. Uw Wlz-cliëntondersteuner kan u helpen om deze voorzieningen bij uw gemeente aan te vragen.

Een cliëntondersteuner vinden

U kunt terecht bij de cliënt­ondersteuners van het zorgkantoor in uw regio. Wilt u liever advies of hulp van een onafhankelijke cliëntondersteuner? Het zorgkantoor kan u verwijzen naar een onafhankelijke cliëntondersteuner bij u in de buurt. Kijk hiervoor bij het overzicht van cliëntondersteuningsorganisaties per zorgkantoor.

Als u geen Wlz-indicatie heeft

Dan kunt u cliënt­ondersteuning via de gemeente krijgen.